Studio NEL

Het is alweer wéken geleden (ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben de tel al kwijt..) maar we zaten allemaal nog maar net in quarantaine, toen ik op Instagram zag dat de eerste samenwerkingen tussen ondernemers ontstonden. Mijn oog viel direct op het Instagram-account @dordtpastzichaan, waarop je als Dordtenaar in één overzicht kon zien hoe je de lokale ondernemers kon steunen. Via dit account bleven we op de hoogte over welke ondernemer wat deed. Welke restaurants gingen over op een To Go menu? Welke winkel was er open? En wie bezorgde met liefde je spullen thuis? Een prachtig initiatief met een geweldige hashtag (#dordtpastzichaan), waar ook ik als paradijsvogel gretig gebruik van heb gemaakt. Af en toe overviel mij zelfs het gevoel van trots. Mooi hoe veerkrachtig iedereen bleek te zijn in zo’n onzekere situatie en we als stad met elkaar de schouders eronder zetten. Het moge duidelijk zijn, Dordt laat zich niet kisten.

Na wat doorklikken op Instagram, kwam ik erachter dat dit alles een initiatief was van Studio NEL. Beide dames kende ik nog niet maar de interesse was direct gewekt. En zoals dat soms gaat, kwam ik ze niet veel later bij toeval tegen. Ik had naar Quiet Drechtsteden een berichtje gestuurd, aangezien ik na mijn zolderopruiming nog wat spullen over had, die prima een tweede ronde mee konden. Quiet Drechtsteden is een stichting die zich inzet voor mensen in stille armoede. Tatjana bleek naast projectleider bij Quiet, ook één van de twee eigenaressen van Studio NEL te zijn. Bij het afgeven van mijn spullen raakte ik in gesprek met zowel Tatjana als Alka, de andere eigenaresse. Geïntrigeerd door de naam en mijn nieuwsgierigheid naar deze ondernemende dames, besloot ik op een later tijdstip terug te komen voor een interview. Op een zonnige woensdagochtend spraken we af, buiten in de tuin van hun werkplek aan de Aardappelmarkt bij Mrs. Potatohead en maakte ik kennis met ‘de Nelletjes’. En nu is het de beurt aan jullie…

Hi Alka en Tatjana. Wanneer zijn jullie eigenlijk begonnen met Studio NEL?

Alka vertelt. “Officieel staan we sinds 01 maart van dit jaar ingeschreven bij de KvK, maar wij werken al ongeveer 4 jaar samen. Tatjana vroeg mij destijds teksten te schrijven voor haar eerste opdracht, die zij als zzp’er had aangenomen. We merkten gelijk dat we heel goed konden samenwerken en vanaf dat moment gebeurde het steeds vaker dat Tatjana mij vroeg om het tekstuele gedeelte voor mijn rekening te nemen. Maar andersom gebeurde ook, als ik een opdracht binnen kreeg waar een visueel gedeelte aan zat, dan bracht ik dat weer bij Tatjana onder. En zo groeide eigenlijk onze samenwerking. Het is fijn omdat we dezelfde ideologie en filosofie hebben.”

Hoe zijn jullie op de naam Studio NEL gekomen?

Tatjana en Alka moeten lachen. Alka: “Wij houden allebei heel erg van brainstormen waarbij we het traditionele waarderen, maar daarnaast zijn wij ook graag innovatief en modern. We geloven heel erg dat sommige dingen heel goed werken en daar hoeft niets meer aan gedaan te worden. Als wij aan de naam Nel denken, dan roept het bij ons de associatie op van het oude, traditionele… misschien zelfs een tikkeltje pikant maar tegelijkertijd komen er dan wel twee hele moderne jonge meiden aanlopen. Dat vond wij zo’n hilarische gedachte! En daarbij kunnen we er ook een soort alter ego mee bouwen. Het idee is om dit verder gestalte te gaan geven en er meer een ‘persoon’ van te maken op Social Media. Dat wij kunnen gaan spreken vanuit ‘Nel’.”

Tatjana vult Alka aan. “Zie het als een grappig contrast. Daarbij klinkt het ook gewoon heel lekker en blijft de naam goed hangen. Sommige opdrachtgevers noemen ons ook al zo. Dan zeggen ze ‘dat moeten we even voorleggen aan ‘de Nelletjes’ haha…”

Waar kunnen mensen Studio NEL voor benaderen?

Alka: “Voor het ontdekken, neerzetten en communiceren van je verhaal. Wij geloven in ‘storytelling’. Wij geloven allebei niet zo in marketing. Dat werkt heel goed als je een heel groot bedrijf hebt, waarvan de naam en het verhaal gewoon al staat, neem een Nike of Adidas. Maar als jij nog een jonge ondernemer bent en je verhaal nog niet staat, kan een marketingcampagne al gauw eindigen in losse flodders en mist het de samenhang en continuïteit. En dat is een beetje waarom ondernemers ons invliegen. Voor een stuk merkpositionering. Wij nemen alles over, van marketing tot communicatie en social media en we zorgen dat er een rode draad doorheen loopt en alles klopt. De uitingen in de media zijn dan geen toneelstukjes, maar we laten echt het bedrijf zien en de mensen die erachter zitten. We zeggen wel eens dat we het hart en ziel van het bedrijf zichtbaar maken.”

Kunnen jullie iets vertellen over hoe je dan te werk gaat?

Tatjana: “Jazeker, daar nemen we altijd uitgebreid de tijd voor. Ik vergelijk het altijd met het aanleren van een nieuwe taal. Als je bij een nieuwe opdrachtgever komt, zie je dat je in het begin veel aan het schaven en aan het bijwerken bent. Op een gegeven moment kunnen opdrachtgevers het helemaal los- en aan ons over laten en kunnen wij namens hen gaan ‘spreken’. Dat kan pas als wij ze voldoende hebben leren kennen. Daar zit wel vaak een traject van een half jaar aan verbonden. Inmiddels hebben wij een aantal vaste opdrachtgevers die het aan ons uit handen hebben geven.”

Waar komt die passie bij jou Tatjana vandaan voor het visualiseren, het vormgeven?

Tatjana: “Wat ik aan mijn gedeelte van het werk heel erg mooi vind, is dat iets eerst enkel bestaat in iemands hoofd. En wanneer je die gedachten of ideeën visueel gaat maken, is het opeens voor iedereen tastbaar en concreet. Voor mij is het eindresultaat wat mij prikkelt. Ik zie het ook als een soort puzzel. Ik zoek goed uit wat de opdrachtgever wil vertellen, wat zijn of haar smaak is…

Alka vult Tatjana aan. “En past bij de wensen en behoeften van het publiek. Daar adviseren wij ook in. Soms zeggen we ook wel eens tegen een opdrachtgever ‘we snappen dat je dit wilt, maar het sluit niet helemaal aan bij je doelgroep’. En dan gaan we, zoals Tatjana al aan gaf, puzzelen. Want je wilt iedereen tevreden maken. De opdrachtgever maar ook de doelgroep. We hebben ook een statement ‘waarom iets maken wat niemand wilt zien’. Dat betekent niet dat je alleen maar datgene maakt wat mensen willen zien… het betekent dat je jezelf moet uitdagen om in hun belevingswereld te komen, waardoor ze het willen zien.”

Ah, dat is mooi gezegd. En waar komt dan jouw passie voor schrijven vandaan Alka? Is dat iets wat je als kind al deed?

Alka: “Jazeker, ik zat vroeger altijd al verhaaltjes en gedichtjes te schrijven. Als klein meisje zei ik al tegen mijn moeder ‘er zijn zoveel mooie verhalen in de wereld en ik ga ze allemaal vertellen’. Ik ben na de middelbare school Journalistiek gaan studeren, omdat zoveel mensen al een mooi verhaal hebben en dat verhaal wilde ik gaan vertellen. Dat bleek in de praktijk ietsje anders te zijn dan verwacht… niet iedereen wil zijn verhaal vertellen, zoals ik vroeger heel ideologisch dacht haha.. En in de journalistiek zit je aan journalistieke regels vast. Daar liep ik een beetje in vast en vroeg mezelf af ‘Ben ik nu een journalist? Of een storyteller?’ Vlak daarna kreeg ik een baan bij een startup, genaamd Hackastory en daar geloven zij heel erg in ‘design thinking’. Dat houdt in dat je uitgaat van ‘audience first’ en het visuele en de tekst moeten bij elkaar passen. Daar is onze samenwerking ook uit ontstaan, Tatjana en ik denken hier exact hetzelfde over. Ik geloof dat een goed verhaal niks is zonder een goed beeld en andersom geldt dat ook. Het moet kloppen met elkaar en dan kan het ontzettend versterkend werken. Zodoende zijn we onze krachten gaan bundelen in Studio NEL. Ik wil graag verhalen van mensen vertellen en overbrengen. Verhalen waar mensen ook graag naar willen luisteren. Dat het een bijdrage kan leveren aan iemands belevingswereld of inspiratie.”

Dat vind ik wel een mooi bruggetje naar jullie behoefte om maatschappelijk verantwoord bezig te zijn. Waar komt dat vandaan?

Alka lacht. “Bij mij wel vanuit de journalistiek. Als je op zoek gaat naar oprechte verhalen kom je vaak wel uit bij een sociaal maatschappelijk domein, van mensen die iets meegemaakt hebben. Dat vind ik heel erg interessant en met mijn verhalen wil ik graag andere mensen helpen of inspireren. Iedereen heeft wel eens een moment gehad, dat je iets leest en denkt ‘wat een verademing, ik ben niet de enige die dit denkt of mee heeft gemaakt’. Of ‘daar heb ik nog niet aan gedacht, maar dat kan mij misschien ook wel helpen’. Dat is voor mij wel reden geweest, om verhalen te gaan vertellen.”

Tatjana jij bent één van de projectleiders van Quiet Drechtsteden (een stichting die mensen die in stille armoede leven, producten of diensten aanreikt via sponsoren of supporters). Hoe ben jij hier bij gekomen?

Tatjana: “Voor Quiet Drechtsteden ben ik destijds gevraagd en daar was ik heel erg blij mee. Vooral omdat ik in mijn werk vaak heel commercieel bezig ben, wat ik hartstikke leuk vind, maar ik zocht nog een ander stukje voldoening. Dus dat dit op mijn pad terecht is gekomen, kwam echt als gelegen. Ik vind het fijn om andere mensen te kunnen helpen. Bij Quiet ken ik de members persoonlijk en zie ik wat onze hulp met ze doet.”

Komt Quiet Drechtsteden voort uit een behoefte waar nog niet in werd voorzien?

Tatjana: “In principe wel maar dat wisten wij destijds nog niet. Je moet weten dat Quiet een landelijke organisatie is en Lisanne kwam dit twee jaar geleden tegen en vond dit een heel mooi initiatief. Samen zijn wij toen op onderzoek gegaan naar armoede in de Drechtsteden. We kwamen erachter dat het in deze regio vrij fors is en hoger dan het landelijk gemiddelde ligt. Dat wist ik eerlijk gezegd helemaal niet en schrok daar best wel van. Het is mooi dat we op onze manier een bijdrage kunnen leveren aan de mensen die het nodig hebben.”

Kun je vertellen wat Quiet als organisatie zo bijzonder maakt?

Tatjana: “Er zijn genoeg organisaties die voor je klaar staan om in de basis te kunnen helpen voorzien, zoals bijvoorbeeld de Voedselbank. Wij lossen met Quiet geen problemen op zeggen we altijd, maar verzachten een beetje de situatie van de mensen. En ondertussen zorgen we voor goede banden met verschillende organisaties in de regio, zodat wanneer wij problemen signaleren mensen kunnen doorverwijzen.”

Wat doet dit werk met je?

Tatjana: “Eigenlijk hebben wij qua initiatieven de leukste taak, want wij mogen mensen blij maken. Zo hoorde ik net van Finn’s Eten en Drinken, dat vanaf 01 juni de kinderfeestjes weer opgestart worden. Van dit soort nieuws word ik heel vrolijk, want dat betekent dat we daar een aantal kinderen weer heel blij mee kunnen maken! En eigenlijk ben ik alleen maar de ‘boodschapper’, onze sponsoren zijn degene die het echt doen.”

Hoe makkelijk of hoe moeilijk is het om sponsors hiervoor te vinden?

Tatjana: “Het vinden van sponsors vind ik misschien nog moeilijker dan het vinden van members. En het gaat vaak makkelijker als we al een ingang hebben. Verder zien we veel sponsoring vanuit de horeca, omdat zij wat makkelijker iets kunnen weggeven. Denk aan een kop koffie en een gebakje. Voor een fietsenmaker is dat natuurlijk weer heel anders.”

En wat zou je er nog graag aan willen toevoegen, qua sponsors?

Tatjana: “Ja, meer winkeliers zou echt fijn zijn. En dat kan in de vorm van een cadeaubon of kleding. Alexander Roodfeld heeft een keer hier een lading kleding gebracht. Tijdens een inloopochtend hebben we daar toen een soort van ‘markt’ van gemaakt. Dat is door de members heel erg goed ontvangen. Verder zou een aanbod van sportscholen, pedicures of kappers echt nog wel welkom zijn.”

Alka: “Vanuit Studio NEL willen wij ook sponsoren door te helpen met CV’s en motivatiebrieven en door tegenover iedere 3 commerciële projecten, 1 maatschappelijk project te zetten. Zo zijn wij bijvoorbeeld ook bezig met het schrijven van een kinderboek.”

Een kinderboek, wat interessant. Kun je daar al wat meer over vertellen?

Alka: “Jazeker. Tatjana en ik werken aan een geïllustreerd kinderboek over 800 jaar Dordrecht, waarbij de hoofdpersoon (een kind) terug in de tijd gaat en ontdekt waarom Dordrecht zo bijzonder is. Aan het boek willen we heel graag een stadsmap toevoegen, zodat kinderen na het lezen van het verhaal alle bijzondere plekken uit het boek zelf nog met zijn of haar ouders op kan zoeken.”

Wat zouden jullie met dit boek willen bereiken?

Alka: “Het idee is dat het verhaal over 800 jaar Dordrecht voor iedereen toegankelijk is en niet alleen bij mensen die al cultureel en literair onderlegd zijn. Daarom hadden we ook subsidie bij de gemeente aangevraagd. Echter is deze jammer genoeg afgewezen. Met de subsidie hadden we graag ons boek uitgedeeld aan alle basisscholen in Dordrecht èn aan onze members. Nu zijn we hard aan het onderzoeken hoe we dit alsnog zouden kunnen realiseren.”

Aan het begin van de quarantaine kwamen jullie heel gauw met een Instagram account @dordtpastzichaan genaamd. Bedoeld voor ondernemers en thuiszitters en deelden jullie de acties van lokale ondernemers. Hoe kwamen jullie hierop?

Tatjana glimlacht. “We hadden heel erg het gevoel dat we iets moesten doen, we wilden iets voor de lokale ondernemers betekenen. Alka zat alleen op dat moment nog in Lissabon. We hebben over de telefoon heel veel contact gehad. Normaal gesproken bedenken we eerst een prototype maar Alka zei ‘we moeten gewoon gaan!’ Dus toen zijn we ook heel snel online gegaan haha.. Het aantal volgers liep razendsnel op en het aantal acties ook. Het werd best een hoop werk om het allemaal bij te houden. En ondertussen ging ons eigen werk voor Studio NEL ook gewoon door. Maar het was een mooi initiatief, we hebben het moment gepakt en inmiddels hebben we wat gas terug kunnen nemen en gaan we afbouwen. Zeker nu eigenlijk alle winkels weer gewoon open zijn en de horeca ook, het is goed zo.”

Laatste vraag… hebben jullie nog ambities?

Tatjana: “Als je vraagt waar staan jullie als bedrijf over 5 jaar, dan hoeven wij geen heel groot bedrijf te worden. We zouden het heel mooi vinden als wij straks als conceptdenkers te werk kunnen gaan en het operationele deel van de opdrachten zouden kunnen uitbesteden aan bijvoorbeeld jonge ondernemers.”

Alka: “Het kinderboek was al een grote ambitie van ons. Daarnaast zou ik ontzettend graag een eigen jaarplanner maken of een tof project voor de gemeente of een museum uitvoeren. Het lijkt mij heel gaaf als ik een audiotour of een programmaboekje voor een tentoonstelling wat meer zinnenprikkelend èn toegankelijker mag maken. Dus wie weet…”

Ben je benieuwd naar wat Studio NEL aan opdrachten gedaan heeft? Neem dan een kijkje op hun Instagram. Wil je weten wat ze voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact op met Alka of Tatjana via info@studionel.nl

En lees jij nu net dit interview, ben je ondernemer en wil je sponsor worden? Dat is ontzettend fijn! Neem dan contact op met Quiet Drechtsteden. Je vindt meer informatie op hun website www.quiet.nl/drechtsteden. Kijk ook eens op hun Instagram account!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *