Mañana Mañana

Je hebt van die alleskunners. Heerlijke duizendpoten, die op meerdere vlakken uitblinken. Nina Nijland is er daar één van. Op haar website omschrijft ze zichzelf als volgt: ‘stylist, vormgever, illustrator en oprichter van Mañana Mañana. Inderdaad, dat is een hele mond vol.’ Zo’n twee jaar geleden kwam ik tot mijn grote vreugd – na weer eens heerlijk te zijn verdwaald op Instagram – Mañana Mañana tegen. Van de naam alleen al werd ik heel blij! Het bleek een heel puur, eerlijk en vooral erg inspirerend platform te zijn. Nina schrijft fijne blogs over onder andere interieur styling en maakt prachtige illustraties, welke je kunt kopen in haar webshop. Ook kan ik heerlijk wegdromen bij de fijne plaatjes op haar Instagram. En ik moet eerlijk bekennen niet enkel verliefd te zijn geworden haar prachtige Togo Ligne Roset of op de kleuren van de muren bij haar thuis, ook haar fotogenieke kat Bibi, die af en toe in haar feed verschijnt, heeft mijn hart gestolen! 

Maar goed, of er nu een boek vorm gegeven moet worden of een hotel ingericht, het kan allemaal bij Mañana Mañana. Afgelopen april kondigde Nina op Social Media de samenwerking met Brit Smits aan. Mañana Mañana kreeg versterking! Het volledige sales- en logistieke gedeelte heeft Brit voor haar rekening genomen. Erg mooi om te zien hoe deze dames hun krachten zijn gaan bundelen, ondanks de vreemde tijd waar we ons allemaal (nog steeds) in bevinden. Ik was benieuwd hoe ze tot deze beslissing zijn gekomen en besloot contact met ze op te nemen. De hoogste tijd voor een interview! 

Hi Nina en Brit, leuk jullie te ontmoeten! Kunnen jullie wat meer vertellen over hoe Mañana Mañana is ontstaan?

Nina glimlacht. “Ongeveer drie jaar geleden ben ik gestart met Mañana Mañana, wat uit een soort onrust in mezelf is ontstaan. Vóór Mañana Mañana werkte ik voor verschillende werkgevers, in allerlei branches en iedere keer kwam ik tot dezelfde conclusie: ik was niet volledig verzadigd op creatief vlak. Daarbij had ik heel erg het gevoel graag voor mezelf te willen beginnen. Vanuit die beweegredenen heb ik destijds mijn baan opgezegd en Mañana Mañana opgezet. Zonder bedrijfsplan. Het was een redelijk impulsieve beslissing..”

Waarschijnlijk voelde het goed en was de tijd rijp. Wat wil je met Mañana Mañana bereiken? 

Nina: “Ik wilde voor mijzelf graag een vertrekpunt creëren, van waaruit ik alles kan doen wat ik leuk vind. Of het nu schrijven is, vormgeven, illustreren, het maken van mooie content of interieurstyling.. Met Mañana Mañana was in het begin een soort creatief online clubhuis geboren, waarbij verschillende mensen met hun content konden bijdragen. Echter kwam ik vrij snel tot de conclusie dat veel liever zelf mooie content maakte, in plaats van constant alle content van anderen te ‘managen’. En dus ben ik het meer naar mijzelf toe gaan trekken. Ook werden de collecties die ik ontwierp steeds groter en ging de webshop mede daardoor beter lopen. Je kunt dus wel zeggen dat Mañana Mañana door de tijd heen met mij mee is gegroeid en ontwikkeld. In mijn optiek kan Mañana Mañana dan ook van alles zijn; van een boek, een bloemenstal tot een vakantiepark aan toe.”

Dat klinkt heel divers en leuk, ik kom daar later op terug. Graag wil ik eerst weten waar de naam Mañana Mañana vandaan komt? 

Nina lacht.“Ik wilde dus heel graag dat mijn creatieve vrijheid kon gaan zorgen voor een steady inkomen, maar dat bleef ik steeds uitstellen. Vandaar de naam. Ik heb denk ik wel vier jaar gedacht ‘dat eigen bedrijf komt morgen wel’ tot ik op een dag dacht ‘nee, niet morgen, vandaag!’ Om mezelf te motiveren en een beetje de draak te steken met mijn eigen gedachte, heb ik het Mañana Mañana genoemd.”

Nu volg ik Mañana Mañana al enige tijd op Instagram en was verrast om te zien dat jij Nina – in de lockdown notabene – uitbreidt en je Brit als business partner aanneemt. Kun je daar wat meer over vertellen? 

Nina: “Allereerst is het goed om te weten dat Brit en ik naast business partners, al tien jaar lang beste vriendinnen zijn. Ik merkte na twee jaar zelfstandig ondernemen, dat ik tegen een aantal zaken aan begon te lopen. In plaats van ‘creative director’, wat ik zo graag wilde zijn, had ik veel meer de functie ‘manusje-van-alles’. Ik was veel tijd kwijt aan administratieve zaken en was daarnaast ook mijn eigen salesmanager. Kortom, ik was met dingen bezig waar mijn hart niet ligt, maar ook niet mijn kracht! Zodoende ben ik gaan nadenken of ik dit met iemand zou willen delen.”

Dat lijkt mij beste een spannende stap? 

Nina: “Dat was het ook! Ik heb daar héél lang over nagedacht. Want hoe doe je dat dan? Zet je een vacature uit voor een business partner? Op een avond zat ik een keer met Brit een wijntje te drinken en ze vertelde dat ze meer uitdaging zocht en dit niet meer vond in haar huidige baan. Het was tijd voor iets nieuws. En terwijl zij dit zat te vertellen, ging er bij mij een lampje branden en dacht ik ‘wat nou als zij het is?’ Met die gedachte heb ik een tijdje rondgelopen. Ik besloot niet over één nacht ijs te gaan want er stond veel op het spel: onze vriendschap. Mensen in mijn omgeving zeiden ‘met je vrienden moet je wandelen, niet handelen’. Maar goed, het was voor mijn gevoel tegenstrijdiger geweest om met een onbekende in zee te gaan. Ik vertrouw niemand zo goed als Brit. Daarom nodigde ik haar hier op kantoor op de koffie uit en en zijn we erover gaan praten.”

 Vroeg deze samenwerking de nodige voorbereiding?

Nina: “Wij zijn een lang traject – van meer dan een half jaar – ingegaan, waarbij we elkaar kritische vragen hebben gesteld. We hebben samen een businessplan geschreven, waarbij we veel meer op strategisch niveau naar Mañana Mañana zijn gaan kijken. Brit vult mij zowel op logistiek als op sales-gebied aan. En ik haar andersom, op creatief gebied.”

Komen we nu bij jou Brit! Hoe bevalt het om nu ook collega’s te zijn? 

Brit lacht. “Heel positief! Zoals Nina al aangaf, zijn we er lang mee bezig geweest en het voelt heel vertrouwd. We weten precies wat we aan elkaar hebben. Ik heb wel gemerkt dat de vriendschap veranderd is, we zien elkaar opeens elke dag. Daarom moeten we er voor waken, dat we in onze vrije tijd het niet alleen maar over werk hebben.”

 Hebben jullie daar afspraken over gemaakt?

 Brit: “We hebben vanaf het begin af aan afgesproken dat eerlijkheid op nummer één moet staan. Juist doordat we ook vriendinnen zijn, merken we dat we het allebei extra goed willen doen.”

Nina: “Hoe je je ook voelt, je moet altijd kunnen zeggen wat je denkt. Ik geloof echt dat dat de basis is. Het is ook moeilijk om de balans tussen werk en privé te bewaken. Ik vind dat zelf nog steeds lastig maar weet daar inmiddels wel beter mee om te gaan. In de eerste week dat we samenwerkten, begon Brit mij bijvoorbeeld in het weekend héél enthousiast allemaal mailtjes door te sturen.. op zaterdagavond om elf uur ’s avonds! Toen heb ik wel gezegd ‘dit moeten we gaan af kaderen’ haha..”

 Brit moet lachen. “Ja, dat was een leermomentje. En heel goed dat Nina ook direct haar grenzen aangeeft. Daaraan merk ik dat zij al langer met dit bijltje hakt dan ik. Als je zelfstandig gaat ondernemen, kun je er makkelijk 24/7 mee bezig zijn.”

Ik kan mij dat goed voorstellen, merken jullie dat je altijd ‘aan’ staat? 

Nina lacht. “Ja 100%! Al komt dat in mijn geval mede door mijn styling achtergrond. Ik weet nog heel goed dat op de eerste dag op de academie, de docent tegen ons zei ‘Ik wil je bij deze waarschuwen dat je je ‘normale’ blik op de wereld gedag kunt gaan zeggen, want na het beginnen van deze studie zie je álles in kleur, vorm en wat er beter of mooier kan.’ Dat heb ik heel erg gemerkt.. maar ik probeer dat nu ook af en toe wel een beetje uit te zetten hoor.”

Brit moet ook lachen. “Lang leve mindfulness! Als is het voor Nina veel tastbaarder dan voor mij.”

 Al kan ik mij ook voorstellen Brit, dat gezien het zelfstandig ondernemen nog redelijk nieuw voor je is, jij op jouw manier er ook veel mee bezig bent. Zoals je eerder al aangaf, wil je het graag goed doen..

 “Ja, dat is waar. Momenteel is het sale in onze webshop en loopt het werkelijk storm. Dan denk ik wel in het weekend ‘zal ik dan toch even langs kantoor gaan, om alvast nog wat pakketjes in te pakken?’ Waarop Nina dan aangeeft ‘maandagochtend is ook goed’. Dat is misschien nog wel een beetje de nieuwigheid en het heel graag goed willen doen. Ach, zo leren we van elkaar en houden we elkaar in balans.”

 Jullie noemden net al ‘eerlijkheid’ naar elkaar toe, maar ik merk dat dit ook geldt voor Mañana Mañana. Dat is iets wat ik zelf heel erg waardeer aan jullie content. In hoeverre ben jij Nina, je daar van bewust als je bijvoorbeeld artikels aan het schrijven bent?

 “Dat was dus iets wat ik zelf heel erg miste op social media, voordat ik Mañana Mañana begon. Voor mijn gevoel zag ik teveel bloggers zwaaien met Chanel tassen. ‘Is dit dan de wereld?’ vroeg ik mij af. Voor mij werkte dat niet zo. Bij ons staat esthetiek natuurlijk ook hoog in het vaandel, maar het is de combinatie met eerlijke verhalen die ons merk zo sterk maakt. Zo is onze nieuwe collectie bijvoorbeeld volledig duurzaam en sociaal geproduceerd. Ons productieproces is transparant en iedereen in het proces heeft eerlijk betaald gekregen en werkt onder fijne omstandigheden. Ethisch én esthetisch verantwoord dus. Ik geloof oprecht dat het één, het ander niet uitsluit en dat vind ik belangrijk om te laten zien. Ik krijg daar ook positieve respons op van onze volgers, dat is fijn.”

Nu ben je een creatieve duizendpoot, Nina. Je hebt de website inclusief webshop Mañana Mañana, waar je onder andere je eigen illustraties verkoopt maar daarnaast ben je ook vormgever. Je hebt het boek van Mayra Louise onlangs nog vorm gegeven. Je hebt je bezig gehouden met de inrichting van het Van der Valk Hotel Breukelen, voor Rock Your World maak je prachtige content. Het is bijna teveel om op te noemen, maar is er iets wat je het allerleukste vindt om te doen? 

Nina lacht. “Het is wel grappig dat je het vraagt. Ik ben heel breed opgeleid; ik heb allround styling gestudeerd aan Academie Artemis. Toen ik afstudeerde was mijn persoonlijke valkuil dat ik nergens volledig in uitblonk, maar alles ‘een beetje’ kon. Totdat ik mij eigenlijk realiseerde dat dàt juist mijn kracht is! Onder de naam Mañana Mañana Studio, voeren we freelance opdrachten uit voor externe opdrachtgevers en merken we dat klanten het vooral heel prettig vinden dat we zo breed inzetbaar zijn. Dat we ze naast fotografie ook kunnen helpen met styling en copywriting of juist met illustreren. Het hele totaalpakket. Dus als je vraagt, vind je één van deze dingen het leukst? Dan moet ik eerlijk antwoorden, dat het heel erg in fases komt. Ik hou er ook ontzettend van om mezelf steeds verder te ontwikkelen. Zo ben ik nu heel erg bezig met fotograferen. Het oppakken van iets nieuws, daar word ik heel blij van. Maar juist de combinatie van alles samen, dat maakt mij ècht heel gelukkig!”

 En Brit, waar haal jij je werkgeluk uit?

 Brit: “Ik denk dat het voor mij wel iets abstracter is. Ik wil graag Nina in haar kracht zetten en alle praktische en organisatorische zaken in goede banen leiden. Als ik een mooie deal voor Mañana Mañana sluit, voelt dat echt als resultaat van onze samenwerking en wordt het heel erg tastbaar. We kunnen wel verklappen dat er nu hard gewerkt wordt aan een nieuwe collectie. Nina is daar druk voor aan het ontwerpen en ik ben hard aan het werk om alles er om heen te regelen. Als de collectie er straks daadwerkelijk is, dat is het ook echt iets van ons samen.“

Nina, waar ben je nu het meest trots op als je terugkijkt op de afgelopen 3 jaar? 

“Nou dit is eigenlijk ook iets wat Brit mij geleerd heeft, we hebben twee weken geleden voor het eerst een succesmiddag gehouden. Tijdens deze sessie hebben we opgeschreven welke persoonlijke resultaten we de afgelopen maanden hebben behaald en waar we trots op zijn. Dat was wel verfrissend. Maar terugkomend op jouw vraag, ik denk dat ik het meest trots ben op de basis die nu staat en dat wij van daaruit samen verder kunnen bouwen. De afgelopen drie jaar heb ik voornamelijk op gevoel gedaan en ik weet nog wel dat als ik tegen mensen zei ‘ik doe maar wat’, er soms een beetje verontwaardigd gereageerd werd. “Je doet niet maar wat’! kreeg ik dan terug. Ik voelde het zo omdat ik heel erg intuïtief bezig was. Nu wij samen werken, is die intuïtie er nog steeds, maar veel meer vanuit een strategie en onderbouwd met cijfers en feiten. Dat maakt zaken wel concreter.”

Brit vult Nina aan. “Het is heel logisch dat Nina het op haar gevoel heeft gedaan, aangezien ze alles alleen deed. Als je samen gaat werken, kom je in een positie waarbij je je ideeën aan elkaar moet gaan ‘verkopen’. De ander wilt een onderbouwing en daardoor komt er meer structuur.”

 Nina knikt. “Neem bijvoorbeeld de collectie waar we nu aan werken. Hopelijk komt deze begin september uit en het is echt wel groter dan ooit tevoren. Als het er straks is en er zijn sfeerbeelden gemaakt, komt het allemaal mooi samen. Dan wordt het tastbaar. Ik denk wel dat we allebei het gevoel hebben aan het begin te staan van iets groots en ik heb ontzettend veel zin om dit uit te bouwen.”

Wat zouden jullie dan nog graag willen met Mañana Mañana? Wat zijn jullie toekomstdromen? 

Nina glimlacht. “Oh ik heb zoveel dromen! Iets wat altijd al op mijn lijstje heeft gestaan is een boek maken en ik heb al een werktitel: ’Het Grote Inspiratieboek des Levens’. Ik wil heel graag een handboek maken, wat je er even bij kunt pakken als je je even niet geïnspireerd voelt. In het handboek staan allerlei fijne inspiratie opdrachten en beeldmateriaal, die je op weg kunnen helpen. Dat lijkt mij ontzettend leuk om te maken! En we lieten het aan het begin van het gesprek al even vallen; een vakantiepark. Of nou ja, vakantiepark is wellicht wat misleidend, maar het lijkt ons fantastisch om na te denken over bijvoorbeeld een vijftal huisjes dat geweldig is ingericht en die je zowel individueel kunt afhuren, als voor een feestje of retraite. Daar gaan we in de toekomst zeker mee aan de slag!” 

Brit droomt stiekem al weg. “Wat voor mij ook echt een korte termijn droom is, is als onze collectie bij de Bijenkorf komt te liggen. Dat zou wel echt een mijlpaal zijn! Ook ga ik graag internationaal. De webshop internationaler insteken bijvoorbeeld, of een tal van mooie concept stores in het buitenland waar onze collectie ligt te pronken. Dat is wel een mooie stip aan de horizon.”

En wil jij nou niet morgen, maar vandaag al zien wat voor moois Mañana Mañana te bieden heeft? Klik dan gauw door naar de website https://www.manana-manana.nl of bezoek hun heerlijke account op Instagram of op Facebook!

Goed om te vermelden dat de foto’s van Nina en Brit bij dit interview, zijn gemaakt door Anneloes Koekkoek. De productfoto’s zijn van Mañana Mañana.