Kind Zo Blij

Voor mijn derde interview heb ik gekozen voor een kinderkledingwinkel. En niet zo maar eentje. Een hele bijzondere als je het mij vraagt. Want in dit übercharmante pand aan de Voorstraat zit er één die ik heel graag in de buurt had willen hebben toen mijn kinderen klein waren. Dat had mij een hoop zoekwerk gescheeld naar bijzondere kleding of die fantastische regenlaarzen. Die zij zo leuk op kleur voor de deur hebben uitgestald. Ik heb zelf niets met regen, laat staan regenlaarzen, maar voor kinderen zijn deze echt fantastisch. Dus tip ik mijn vrienden met jonge kinderen steevast over dit merk. Want: goede kwaliteit en zien er ook nog eens gezellig uit. Wel wordt de tip altijd opgevolgd door een waarschuwing: pas op doorslaan! Mijn kinderen vonden ze namelijk zó lekker zitten, dat ze er niet uit te slaan waren! Zelfs op hele hete zomerdagen.. als de mussen van het dak vielen, trok mijn dochter (toen een jaar of 4) in plaats van de, zo met zorg uitgekozen sandaaltjes, haar kaplaarzen onder haar schattige linnenjurkje aan! In een split second flitste het beeld van ‘ma flodder’ door mijn hoofd. Maar als ik daarna naar mijn blije druif, rennend op haar roze kaplaarzen, gevolgd door de nòg kleinere druif, wiebelend op zijn gele, door de tuin zag hobbelen, kon ik deze enorme overdosis aan schattigheid niet weerstaan. Geloof me. De nu o zo hippe ‘mix and match’ trend? Die is bij kinderen geboren. 

Terug naar de winkel. Waar ik bij binnenkomst altijd een déja vu gevoel naar Franse kinder-boutiques krijg. Heel Parijs struinde ik vroeger af, tijdens een paar dagen weg met mijn lief, naar de meest bijzondere kinderzaakjes om een uniek kledingstuk of alleraardigst cadeautje mee naar huis te nemen. Maar dat hoeft niet meer! Want sinds Kind Zo Blij haar deuren opende in 2016, kan ik hier mijn hart ophalen. Waar je ook kijkt, het wemelt er van de prachtige (duurzame) merken en je voelt aan alles dat hier met liefde en zorg aan is gewerkt.

Ik heb afgesproken te beeldbellen met Stella, maar ik word blij verrast als ik zie dat Nelleke er ook bij is! Samen zijn zij, met de gepaste afstand in acht nemend, aan het werk in de winkel. Stella plaatst de telefoon zorgvuldig op een plank, zodat ik beide dames in beeld kan zien. Dit vind ik lief. Hierdoor krijg ik toch het gevoel een beetje in de winkel te zijn. Nelleke is druk bezig de internetbestellingen met aandacht in te pakken dus ik richt mijn vragen aan Stella.

Ik las in eerder gegeven interviews dat Nelleke en jij elkaar kennen van het schoolplein. Wanneer werden jullie vriendinnen?

“Ja dat is heel natuurlijk ontstaan. Onze kinderen zaten bij elkaar in de kleuterklas. Regelmatig zaten we samen op het schoolplein te wachten en ontstonden er zoals dat gaat, gesprekken. Vaak zoek je steeds dezelfde mensen op. Het klikte tussen Nelleke en mij vanaf het begin heel erg goed. Ik was net bevallen van mijn jongste en was na een half jaar gestopt met werken, omdat ik niet blij werd van mijn werk. Mijn man spoorde mij aan iets te gaan doen wat ik leuk vind. Maar ja, wat is dat dan? Ik vind namelijk heel veel leuk! Ik kocht zelf altijd al duurzame kinderkleding en besloot op een gegeven moment te beginnen met een webwinkel. Dit vertelde ik uiteraard tegen Nelleke en die zei gelijk ‘dat vind ik hartstikke leuk, zullen we kijken of we het samen kunnen doen?’ Dat vond ik wel een goed idee want het is best wel een uitzoekklus hoe alles werkt.”

En hoe kwam je van de webwinkel bij een stenen winkel?

“Het gebeurde allemaal bij ons op het schoolplein haha.. Niet veel later spraken we de eigenaren van Juffrouw Pollewop, want hun kinderen zitten ook bij die van ons op school. En zij vroegen of wij interesse hadden om onze producten op de bovenverdieping te verkopen in hun toenmalige locatie aan de Voorstraat. Ik had eerlijk gezegd er nooit over nagedacht om een ‘echte’ winkel te beginnen. Maar Nelleke wel. Zij had al eerder bij een vriendin in de winkel geholpen en een eigen winkel was echt een droom. Samen hebben we besloten om het te gaan doen en dat is een goede stap geweest. Want nu konden we goed zien hoe het in de praktijk werkt en waar klanten behoeften aan hebben. En het live contact hebben met klanten is ook zó leuk! Mensen vinden het gezellig om een praatje met je aan te knopen. Ze vertellen soms echt van alles en je ziet de kinderen letterlijk groeien. Van in de buik tot aan bijvoorbeeld de eerste stapjes.” Nelleke vult aan “en verder!”

Maar hoe kwamen jullie bij dit karakteristieke pandje?

“Nou, na een jaar bij Juffrouw Pollewop in te hebben gezeten, merkten we dat klanten toch minder vaak de bovenverdieping bezochten. Dus zijn we ons gaan oriënteren op panden in de buurt. Bij toeval zag ik het pand naast dit huidige pand staan. Mijn oog werd er naartoe getrokken, doordat er op dat moment flink verbouwd werd. Ik wilde graag kijken of er een tuin achter zat, maar door de verbouwing was dat niet mogelijk. Toen ben ik bij de buren (dit pand dus) naar binnen gegaan om zo toch aan de achterkant te kunnen kijken. Er ontstond een gesprek over wat er met dit pand gebeurde? De huisbaas was op dat moment druk bezig met het verbouwen van appartementen en gaf geen prioriteit aan de winkelruimte eronder. Wij zijn in contact met hem gekomen en de huisbaas werd van onze ideeën heel enthousiast. Hij heeft van de winkel zijn eerste prioriteit gemaakt! Wat ervoor zorgde dat we niet veel later onze intrek in dit prachtige pand konden nemen. Het was helemaal af en nieuw. En gewoon aan de overkant van waar we zaten.”

Ik moet toch nog even vragen of ze hulp hebben gehad bij het inrichten en stylen van de winkel…

“Nee, dat hebben we helemaal zelf gedaan. Nelleke is heel goed met inrichten en ik weet ook wel wat ik mooi vind. Weet je wat nou zo leuk is? We zijn met de tijd zulke goede vriendinnen geworden, dat je we elkaar in alles aanvullen. Dat maakt ook dat het vaak niet voelt als werken. Zo styled Nelleke standaard de kinderen voor een fotoshoot en ben ik degene die ze vermaakt om net die ene leuke foto te krijgen haha. Maar goed, we misten op een gegeven moment wel wat meer opslagruimte hier. En kent Nelleke wel weer iemand die timmerman is, die deze mooie blokken in de winkel voor ons kon maken. Voor het mooie zouden we nog wel iets meer ruimte willen hebben, om zodoende de producten nog beter uit te kunnen stallen en presenteren. Dit is iets waar we stiekem al mee bezig waren, maar gezien de huidige ontwikkelingen moeten we maar even kijken wat haalbaar is.”

Waar komt de naam Kind Zo Blij vandaan?

Stella moet lachen. “Ja, hoe ben ik er ook alweer op gekomen? Ik zocht een naam die goed blijft hangen. Ik dacht aan de spullen die ik wilde gaan verkopen. Daar moet een kind blij van worden. Maar ook de ouder. En het gezegde is natuurlijk ‘als een kind zo blij’. Grappig is wel dat onze buitenlandse klanten het niet begrijpen en ik altijd even uit moet leggen dat het een Nederlands gezegde is. Op het kaartje schrijf ik dan ‘as a child so happy’ haha.”

Is het lastig om in te kopen?

“Niet meer. Nu weten we heel goed wat we willen en hebben we per seizoen afspraken met vaste agentschappen. Die hebben soms wel 10 merken in hun showroom hangen. Dan kun je dus prima zien wat je leuk vindt en wilt aanschaffen. Verder gaan we twee keer per jaar naar ‘Playtime Paris’ (dè kindermodebeurs in Parijs).” Stella grinnikt. “Dan hopen we nog dat ene pareltje van een merk te vinden die anderen (nog) niet hebben.” Daarnaast worden we heel vaak benaderd door merken of wij ze willen verkopen maar er past nu niets meer bij. Op dit moment is het goed zo.”

Was in het begin inkopen moeilijker?

“Ja, dat was het wel. Toen hadden we nog iets meer producten die leuk waren voor moeders opgenomen in het assortiment. Maar daar hebben we simpelweg de ruimte niet meer voor. Daarbij willen we ons meer richten op kinderen. Dan krijg je ook de juiste doelgroep binnen. Máár als een merk bijvoorbeeld echt een hele mooie rok voor moeders heeft, dan willen we die nog wel eens meenemen hoor. Of bijvoorbeeld de sandalen. Kopen we niet alleen kindermaten  in, maar ook een paar grotere maten. We hebben toch een aantal vaste klanten, moeders, die ze ook heel leuk vinden. En daar proberen we dan aan tegemoet te komen.”

Zijn jullie het altijd eens over het in te kopen merk of product?

“Heel vaak wel!” Roepen Stella en Nelleke in koor. Stella denkt na. “Héél af en toe niet. Maar dan hebben we het over 1 specifiek item hoor. Dan gaan we overleggen en doen we om en om water bij de wijn. Zo houd ik enorm van flared broeken en Nelleke niet. Nelleke houdt op haar beurt weer heel erg van tuinbroeken. Dus in de winkel vind je een beetje van beide. Maar over het merendeel, hebben wij wel dezelfde smaak. En inmiddels weten we ook wel wat onze klanten leuk vinden.”

Hebben jullie zelf een favoriet product of merk?

“Hm.. een favoriet product? Nou, wij vinden allebei het merk Liewood erg leuk! Hier hebben we onder andere bekers, bordjes, lunchboxen, hydrofiel doeken en slabbetjes van. Maar ook bijtringen en emmers en schepjes. Het zijn spullen die je vaak heel de dag door gebruikt maar het geeft het dagelijkse net wat meer stijl. Ja en verder hebben we echt hele mooie kledingmerken, waar we ook heel blij van worden.”

Nou wordt er ieder jaar een festival georganiseerd aan de Voorstraat Noord. Zou dit ook iets voor jullie stuk van de Voorstraat zijn?

“Ik durf niet zeggen of alle ondernemers aan deze zijde hier oren naar hebben. Wat wij zelf wèl doen is de jaarlijkse buitenspeeldag. Twee jaar geleden hebben we dit samen met Juffrouw Pollewop, Opa en An en Puur Geknipt georganiseerd en dat was echt heel leuk! Vorig jaar hebben we het helaas wegens het slechte weer moeten annuleren. Tsja en dit jaar… dat moeten we nog maar even bezien, hoe het verder loopt.”

Er komt een klant in de winkel. Nelleke helpt de klant en Stella ‘vlucht’ even naar de opslagruimte. 

Nu hebben jullie allebei ook een gezin. Hoe beïnvloedt het hebben van een eigen zaak de opvoeding ?

“Nou ik heb nog nooit zoveel gewerkt als met Kind Zo Blij! Maar dat komt ook omdat het voelt als mijn vierde kindje. Ik denk wel dat ik een leuker mens ben als ik werk, maar ik ben er wel 24 uur per dag mee bezig. Je staat er mee op en gaat er mee naar bed. Dat is soms pittig, aan de andere kant vind ik het ook véél te leuk! Heel soms zou ik wel ècht een dag vrij willen zijn, maar dat lukt vaak niet. Je wordt toch ergens door geprikkeld of je denkt ‘het is nu lekker weer, laat ik die schepjes eens goed in het licht zetten. Je blijft bezig.’

Hoe vinden je kinderen het? Dat mama een eigen winkel heeft?

“Die vinden het heel erg leuk. Ze krijgen regelmatig complimenten over hun kleding op school. Mijn man grapt wel eens ‘de kinderen lopen er beter bij dan ik’ haha.. Maar soms vraag ik ze even iets door te passen of op de foto te gaan en daar hebben ze niet altijd zin in natuurlijk. Willen ze liever spelen. Dat snap ik ook. Maar over het algemeen vinden ze het wel leuk hoor.”

Je geeft net aan veel met de winkel bezig te zijn. Hoe ontspan jij?

“Ik probeer echt te ontspannen door af en toe mijn telefoon weg te leggen. Daarbij vind ik het heel fijn om lekker met het gezin naar buiten te gaan. Nelleke en ik hebben vaste dagen dat we in de winkel staan dus als Nelleke in de winkel is, kan ik ook meer ontspannen. Als er vragen binnenkomen via Instagram bijvoorbeeld, dan weet ik dat zij het oppakt en andersom.”

Waar ben je het meest trots op?

“Dat we echt iets neer hebben kunnen zetten in Dordrecht. Van je eerste inkoop waarbij je denkt ‘oh, vijfhonderd euro..’ tot aan nu, naar bizar veel meer. Ik vind het ook heel erg leuk om naar het werk te gaan. Komt ook doordat Nelleke en ik vriendinnen zijn hoor.. En dat we een unieke plek met mooie duurzame kinderkleding hebben gecreëerd. Je merkt dat steeds meer mensen zich afvragen of producten op de juiste manier gemaakt worden, zoals bij onze merken. Daar staat natuurlijk ook een andere prijs tegenover, dat besef ik mij ook. Ik denk dan wel ‘liever iets minder spullen, maar wat goed gemaakt is’ dan het tegenovergestelde. En de stoffen blijven vaak ook veel langer mooi waardoor je het ook nog eens door kan geven aan een broertje of zusje.”

Wat zijn je wensen voor Kind Zo Blij?

“Ja…” Stella moet even nadenken. “Ik vind dat in de huidige situatie wat lastiger te beantwoorden, omdat ook je dromen nu een beetje worden bijgeschaafd. Maar.. als straks alles weer ‘normaal’ is en we verder mogen dromen, dan zou ik wel graag een pand willen hebben dat twee keer zo groot is als deze. Zodat de opslagruimte wat groter is dan waar ik nu in sta haha! Wat ook wel fijn zou zijn is als we iets dichter bij het centrum zouden zitten, zodat we nog beter bereikbaar zijn. En voor wat betreft de winkel zelf, hebben we nog even gedacht aan een stukje horeca erbij maar daar hebben we van afgezien. Wel zouden we een leuk zithoekje willen creëren met bijvoorbeeld een Instagram-wand voor tieners. Want die willen ècht niet bij de babyhoek staan. En een leuke bank waar vaders die mee komen, even lekker kunnen zitten met een bak koffie. En natuurlijk een leuk speelhoekje voor de kleintjes. Zodat je het ‘gezellig samenzijn’ nog iets meer kunt vergroten. Graag zien we natuurlijk ook dat de groei van afgelopen jaar met de webshop, zich verder voortzet.. Ja, weet je? Eigenlijk wil je gewoon een steady bedrijf worden met misschien nog een personeelslid erbij voor wat extra handjes. Nu doen we alles zelf en blijft het spannend omdat we nog in de groeifase zitten. Wat meer rust in de tent zou op een gegeven moment wel fijn zijn.’

Ben je benieuwd geworden naar Kind Zo Blij? Neem dan nu een kijkje op hun website inclusief webshop www.kindzoblij.nl of volg Nelleke en Stella via Instagram

Of kom gezellig naar de winkel. Je vindt Kind Zo Blij aan de Voorstraat 428 te Dordrecht!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *