Actie Zij blij – Jij blij

Samen de wereld een beetje mooier maken, hoeft niet zo ingewikkeld te zijn als het lijkt. Zoals mijn moeder altijd zei ‘een beter milieu, begin bij jezelf’. 

Onlangs dreigde het jaarlijkse Voedselbank diner – al jarenlang een initiatief van de Lions Club Thuredriht – door alle Corona perikelen in het water te vallen. De Lions Club besloot het hier niet bij te laten zitten. Samen met lokale horeca hebben zij de handen in één geslagen en komen ze met een prachtige nieuwe actie: ‘Zij blij – Jij blij’. Één initiatief, waarbij ze ook de hulp in roepen van jou en mij!

Als betrokken paradijsvogel laat ik mij dat natuurlijk geen twee keer vertellen en zo kwam het dat ik afgelopen vrijdagochtend op de fiets naar Restaurant Post toog. Onder het genot van een lekkere kop koffie werd ik bijgepraat door de bedenkers van deze actie. Ik zit aan tafel met Matthijs van Muijen (voorzitter Voedselbank), Alex Verburg (eigenaar Restaurant Post) en Jeroen Markusse (architect bij Stijl Architectuur en tevens president van de Lions Club). 

Ga met mij mee en lees meer over dit mooie initiatief!

Dag heren, fijn dat ik jullie mag ontmoeten. Kunnen jullie wat meer vertellen over de mooie actie die jullie hebben opgezet?

Jeroen glimlacht. ‘Ken je de Lions al? Misschien is het goed om te beginnen met te vertellen wat de achtergrond is van Lionsclubs. De Lions zijn een wereldwijde serviceclub, waarin betrokken mensen vanuit verschillende beroepsgroepen verenigd zijn en vanuit hun eigen netwerk en welvaart iets terug doen voor de maatschappij. Zo organiseren we ieder jaar voor zo’n 150 mensen van de Voedselbank, een leuke avond met kerstdiner, -muziek en -cadeautjes in het Wantijpaviljoen. Op een avond als deze, steken wij als leden van de club ook zelf de handen uit de mouwen en helpen mee in de keuken en bij het uitserveren.’

Kun je iets meer vertellen over hoe dit evenement normaal gesproken wordt bekostigd?

Jeroen vervolgt: ’Jazeker, we organiseren door het jaar heen twee evenementen. Een leuke kennisquiz waarbij bedrijven een tafel kunnen ‘kopen’ en tegen elkaar strijden om de ‘eeuwige roem’ en we hebben het Mosselfestijn, wat ieder jaar weer een mooie netwerkavond is. Met hetgeen we hier ophalen, bekostigen we onder andere het Voedselbank diner.’

Maar toen kwam Corona?

‘Klopt. Door de lockdown kon de fundraising niet doorgaan en dreigde ook het Voedselbank diner in het water te vallen. We wilden het hier niet bij laten zitten en zijn als bestuur gaan brainstormen. Juist nú is de behoefte groot om relevant te zijn in de maatschappij. Dit konden we niet alleen en hebben we de hulp in geroepen van Mariska Wagner en Jan-Dirk Costeris van Bureau Durf en Stichting Maatschappelijk Betrokken Ondernemen. Met hen had ik vanuit mijn werk al contact en zij hebben Alex van Restaurant Post uitgenodigd, om samen de koppen bij elkaar te steken. Zo is dit idee geboren. Omdat de horeca het in deze tijd ook heel zwaar heeft, hebben we besloten met een actie te komen waarin we samen met een selectie lokale horeca ondernemers optrekken. Zij zullen van de donaties, mooie kerstmaaltijden verzorgen voor mensen van de Voedselbank. Zo snijdt het mes letterlijk aan twee kanten.’

Hoe hebben jullie bepaald welke ondernemers jullie wilden betrekken bij deze actie?

Jeroen legt uit: ’Met regelmaat kom ik bij lokale horeca en ken er ook best wat mensen. Om het voor de deelnemende horeca ondernemers rendabel te maken, hebben we er bewust voor gekozen om met een selectie van ca 6 zaken te werken; te weten Merz, Het Magazijn, Olympiada, Post, Lef en Luca Osteria. En heel eerlijk, dan ga je toch op je persoonlijke ervaring af, zodat je weet dat deze ondernemers een mooi product neerzetten. Overigens wil ik hierbij nog wel vermelden dat we het Wantijpaviljoen er ook graag bij hadden gehad, omdat we al jaren een hele fijne samenwerking hebben. Echter zijn zij nu door de lockdown volledig gesloten en was het voor hen niet rendabel alles voor 1 dag op te starten.’

Matthijs vult Jeroen aan: ‘Vanuit de Voedselbank hebben wij ook twee ondernemers aangedragen, te weten Restaurant Lef en Luca Osteria. Dennis van Buuren (eigenaar van Luca) heeft in de eerste lockdown 3 bedrijfsleiders aan ons beschikbaar gesteld, omdat onze bedrijfsleiders ouder dan 70 waren en in de risicogroep zaten. Maandenlang hebben ze ons uit de brand geholpen. Daarbij staan ze altijd open voor acties. Maar ook Restaurant Lef heeft in de lockdown laten zien betrokken te zijn door een hele leuke actie met desserts ten behoeve van de Voedselbank op te zetten. We waren ook erg blij met deze sponsoring. Ik vond het daarom ook wel zo netjes om beide partijen hierin te betrekken.’

Hoe kunnen mensen die bij de Voedselbank komen, zich aanmelden voor deze actie?

Matthijs: ’Wij hebben in Dordrecht 6 uitdeelpunten van de Voedselbank en komende tijd zullen we middels een formulier uitvragen wie er interesse heeft. Deze mensen kunnen zich dan bij ons opgeven. We hopen dat we voldoende ophalen om iedere aanmelding van een mooie maaltijd te kunnen voorzien.’

Ik zag dat jullie een mooie flyer hebben laten maken door Only the Brave. Waar worden deze uitgedeeld?

Jeroen: ’We hebben inderdaad de professionele hulp van Edwin Bax van Only the Brave ingeschakeld. Zij hebben de website en de flyer mooi vormgegeven. De flyers worden bij de deelnemende horecazaken afgeleverd, zodat ze meegegeven kunnen worden met de afhaalmaaltijden. Ook wordt de flyer via social media en via ons netwerk verspreid en hebben we een prachtige website.’

Alex vult Jeroen aan. ‘Dat leek ons het meest verstandig. De mensen die nu komen afhalen, zijn veelal klanten die met veel enthousiasme de horeca reeds steunen en we hopen ook met deze actie op hen te mogen rekenen. Iedereen kan een willekeurig bedrag naar eigen keuze doneren. Ik hoop dat we een mooi bedrag ophalen, zodat we met elkaar veel mooie maaltijden kunnen maken èn geven.’

Matthijs knikt. ‘Ja en weet je wat ook mooi is? Het Platform Turkse Dordtenaren, heeft ook toegezegd zich hard te maken voor deze actie. Om het zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen. Het is mooi om te zien hoe de samenleving opstaat en helpt.’

Dat is zeker prachtig om te zien. De actie is dan ook erg mooi. Als laatste wend ik mij nog even tot Alex. Je bent vanaf het de start van deze actie betrokken. Wat maakt dat je hier graag aan deel wilde nemen?

Alex glimlacht. ‘Ik ben altijd bewust van mijn omgeving. Wat speelt er in de buurt? Daarbij vind ik het belangrijk om maatschappelijk betrokken te zijn. Zo heb ik met mijn ploeg aan het begin van de eerste lockdown, maaltijden voor kwetsbare Dordtenaren in de keuken van Protestantse Zorggroep Crabbehof staan maken. Ik ben niet zo van het stil zitten en we hebben er nu ook de tijd voor. Daarnaast is een dergelijke actie simpelweg hard nodig. Samen met elkaar willen iets moois neerzetten.’

En met deze mooie woorden sluiten we dit interview af. Ben jij nu benieuwd geworden naar deze actie en wil je graag je steentje bijdragen? Dat kan! 

Jij kan dit prachtige initiatief steunen met een bedrag naar eigen keuze via de website: 

www.lions-zijblij-jijblij.nl

Ben je een betrokken ondernemer en wil je ook graag deel uitmaken van deze mooie actie? Wordt sponsor! Bijdrages van 100 euro of meer, zullen op de website vermeld worden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *